موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی، امری متداول در بسیاری از سازمان‌ها است؛ اما متأسفانه بسیاری از آموزش‌ها، تقاضا محور نبوده و معمولا با روش‌های پرهزینه و وبا اثربخشی پایین اجرا می‌شوند. سامانه آموزش هم‌افزا مدیریت آموزش و یادگیری الکترونیکی با انواع روش‌ها را فراهم می‌کند.

کارکرد سامانه آموزش

یکی از روش‌های یادگیری استفاده از دوره‌های آموزشی است. اگر محتوای یک دوره آموزشی به درستی طراحی شده و به خوبی ارائه شود؛ سرعت و کیفیت کسب دانش و مهارت را افزایش می‌دهد. دوره آموزشی می‌تواند کاملاً به صورت خودآموز یا با استفاده از استاد یا ترکیبی از این دو باشد، همچنین به صورت نظری یا عملی (در محیط واقعی، آزمایشگاهی یا شبیه سازی) یا ترکیبی از این دو باشد. کیفیت یک دوره آموزشی می‌تواند با استفاده از روش‌هایی مانند یادداشت برداری منظم، مباحثه، تدوین محتوا و … ارتقا یابد.

یادگیری از طریق آموزش تا جایی مفید است که فرد به بلوغ کافی برسد؛ پس ازآن بهتر است استعدادهای خود به‌ ویژه «اندیشه» و «کندوکاو» را فعال‌تر نموده و مسیر خود را در پیش گیرد؛ البته همچنان نیاز به مربی، مشاور و همکار باقی خواهد ماند و گاهی نیز باید از دوره‌های بازآموزی استفاده نمود.

گاهی برگزاری یک دوره آموزشی، تولید دانش را نیز در پی دارد؛ در مواردی یک دوره آموزشی در مرزهای دانش استاد برگزار می‌شود، تدریس باعث آشکارسازی، یکپارچه‌‌سازی و تکمیل نقص‌های دانش استاد می‌شود.

بر مبنای تعریف مشخصات دانشی مشاغل در قالب طراحی سامانه مشاغل، امکان شناسایی نیازهای به خوبی فراهم می‌شود. کارکردهای آموزش، دستیابی به اهداف «آگاهی موردی»، «آگاهی زمینه ای» و «الگوی ذهنی هماهنگ» است. آموزش یکی از روش‌های درون‌‌سازی دانش است.

سازوکارهای آموزش

یکی از روش‌های یادگیری استفاده از دوره‌های آموزشی است. یک «دوره آموزشی» ممکن است چندین بار برای دانشجویان مختلف در زمان‌های مختلف و گاهی توسط مدرسان مختلف «ارائه» شود. البته می‌توان محتوای درس‌ها را به گونه‌ای آماده کرد که به صورت خودآموز قابل استفاده باشند.

فرایندهای آموزشی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • محتوایی: تعریف دوره‌های آموزشی، درس‌ها و ارائه‌ها و تنظیم محتوا و ...
  • اداری: ثبت نام، اعلام نمرات، حضور و غیاب، آزمون، انواع گزارش‌ها از آمار آموزشی و ...
  • ارتباطی: معرفی دوره، درس و ارائه، ارسال و دریافت تکالیف، اجتماع یادگیری، ارتباط مجازی، انتشار محتوای تدریس و ...

نقش‌های آموزشی (در راستای اجرای فرایندها) عبارتند از:

  • مسئولان آموزش (طراحان، مدیر، کارکنان): مسئولان آموزش تعریف دوره آموزشی، درس‌ها، ارائه‌ها، تعیین استاد و تایید ثبت نام دانشجویان را انجام می‌دهند.
  • مدرسان (اصلی، دستیار): تنظیم محتوا، ایجاد و ویرایش ارائه‌ها توسط مدرس و دستیار وی نیز می‌تواند انجام شود. مدرسان وظیفه تدریس و راهنمایی (به‌ ویژه در دوره‌های غیرحضوری) را به عهده دارد.
  • دانشجویان: این افراد از خدمات آموزشی به صورت‌های مختلف (حضوری، مجازی، خودآموز و ...) استفاده می‌کنند. دانشجو می‌تواند از امکاناتی نظیر یادداشت برداری (طبق چارچوب) ارسال تکالیف و آزمون به صورت الکترونیکی، ایجاد اجتماع یادگیری و ... استفاده نمایند.

گاهی یک فرد بیش از چند نقش آموزشی دارد؛ به عنوان مثال در یک درس دانشجو بوده و درس دیگری مدرس باشد.

قابلیت‌های سامانه آموزش هم افزا

با استفاده از زیرسامانه آموزش هم‌افزا، امکان تعریف و ارائه دوره‌های آموزشی را فراهم می‌کند. این امکانات شامل امور اداری (ثبت نام در درس‌ها، دریافت نمرات، فهرست‌های حضوروغیاب، آزمون، انواع گزارش‌ها از آمار آموزشی و …) و بستر ارتباطی (اعلام منابع درسی، ارسال تکالیف، اجتماع یادگیری، وبلاگ مشترک، ارتباط بین استاد و دانشجویان، انتشار محتوای تدریس و …) است.

قابلیت‌های نرم‌افزاری (به عنوان یک زیرساخت) برای آموزش به دو دسته اختصاصی و عمومی تقسیم می‌شوند. قابلیت‌های عمومی شامل مواردی است که به سایر بخش‌ها اختصاص داشته و در بخش آموزش نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال ثبت نام از قابلیت‌های اختصاصی آموزش بوده اما ایجاد اجتماع یادگیری (در قالب یک گروه) از قابلیت‌های بخش اشخاص است که در بخش آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌ عبارت دیگر برخی از امکانات مورد نیاز برای آموزش در سایر بخش‌ها تعبیه شده که دسترسی به آن‌ها از بخش آموزش نیز امکان‌پذیر است.

صفحات دوره‌ها شامل 4 زبانه هستند:

  1. درباره: در این زبانه اطلاعاتی مانند اهداف، مخاطبان، سرفصل‌ها و ... بیان می‌شود. ارائه: فهرست ارائه‌ها با مشخصات نظیر مدرس، زمان کلاس‌ها و ... در این زبانه نمایش داده می‌شود. ثبت نام در یک دوره‌یا درس و همچنین بستر ارتباطی برای تدریس در این زبانه تعبیه شده است.
  2. محتوا: در این زبانه محتوای دوره به صورت متن، اسلاید و یا فیلم ارائه می‌شود.
  3. بحث: در این زبانه امکان پرسش و پاسخ، بیان ایده‌ها و نظرات و ... برای همه کاربران (چه دانشجوی درس مربوطه باشند یا نباشند) فراهم است.
  4. میزکار: هر فرد در هم‌افزا یک میزکار دارد که شامل چندین قسمت (متناسب با سطح دسترسی و مسئولیت‌ها) است. با ورود به میزکار در بخش آموزش به‌ طور پیش فرض قسمت آموزش در میزکار باز می‌شود. در این قسمت مدرسان می‌توانند کارهایی مانند طراحی آزمون، ورود نمرات، دریافت تکالیف و غیره را انجام دهند. دانشجویان نیز می‌توانند فعالیت‌های اداری مربوط به خود را پیگیری نمایند. گزارش‌های آماری به صورت‌های مختلف برای استفاده مسئولان آموزش در این قسمت قرار داده شده است.

سامانه آموزش هم‌افزا، امکان تعریف و ارائه دوره‌های آموزشی را فراهم می‌کند. این امکانات شامل امور اداری (ثبت نام در درس‌ها، دریافت نمرات، فهرست‌های حضوروغیاب، آزمون، انواع گزارش‌ها از آمار آموزشی و …) و بستر ارتباطی (اعلام منابع درسی، ارسال تکالیف، اجتماع یادگیری، وبلاگ مشترک، ارتباط بین استاد و دانشجویان، انتشار محتوای تدریس و …) است.

محتواهای بخش آموزش با محتوای سایر بخش‌ها یکپارچه است. به عنوان مثال اگر در تعریف منابع یک درس، صفحاتی از بخش دانشنامه و یا کتاب‌ها و مقالاتی از بخش اسناد درج شوند، با تعیین مدرس و ثبت نام دانشجویان، اتصالی بین صفحات دانشنامه، اسناد و اشخاص برقرار می‌شود؛ حال اگر فردی در بخش اسناد به کتابی برسد که به عنوان منبع یکی از درس‌های بخش آموزش تعریف شده باشد، به راحتی می‌تواند وارد صفحات مدرسان و دانشجویان آن کتاب شده و با استفاده از قابلیت‌های شبکه اجتماعی با آن‌ها ارتباط برقرار نماید. در این مورد یکی از شیوه‌های انتقال دانش (اجتماعی کردن) عملی می‌شود؛ به این صورت که فرد جستجوگر می‌تواند با افرادی که کتاب مورد نظرش را تدریس نموده‌اند ارتباط برقرار نموده و از دانش نهفته آن‌ها استفاده نماید؛ بدون اینکه مدرسان کتاب مذکور تجارب و نظرات خود را ثبت کرده باشند.

سامانه آموزش هم‌افزا (به عنوان یک زیرسامانه در سامانه دانش هم افزا)، قابلیت‌های متعددی داشته و امکان هماهنگی محتوایی با بخش‌های دانشنامه و اسناد را دارد. سامانه آموزش هم‌افزا به لحاظ نرم‌افزاری شبیه نرم‌افزارهای یادگیری الکترونیکی است.

هم افزا