موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

شبکه اجتماعی در ایران بیشتر برای کاربردهایی نظیر سرگرمی شناخته می‌شوند؛ اما این شبکه‌ها قابلیت‌های بالایی برای مدیریت دانش دارند. انواع کارهای گروهی مانند کانون تفکر، اجتماع یادگیری، اجتماع عمل و سازوکارهایی مانند استاد و شاگردی و جانشین پروری از طریق شبکه اجتماعی قابل انجام است.

کاربردهای شبکه اجتماعی


شبکه اجتماعی کارکردهای موثری برای شناسایی و تعامل بین افراد و گروه‌ها داشته و می‌توان از آن برای افزایش آگاهی و انتقال هوشمندانه اطلاعات استفاده نمود.

تسهیل تعاملات اجتماعی و شبکه سازی، ارتباطات مستقیم و انتقال دانش شفاهی از طریق تعاملات اجتماعی بین افراد طبیعی‌ترین جنبه اشتراک دانش است. شبکه‌های اجتماعی قابلیت‌های بسیار زیادی برای فعالیت‌های دانشی فراهم می‌کنند. البته ممکن است واژه «شبکه اجتماعی» یادآور فضاهای سرگرمی و ارتباطات غیرتخصصی مانند آنچه در شبکه اجتماعی فیس بوک دیده می‌شود، باشد؛ اما قابلیت‌هایی که ابزارهای اجتماعی (مانند ویکی، شبکه اجتماعی، وبلاگ، چت و …) برای رایانش فراهم می‌کنند می‌تواند به خوبی برای فعالیت‌های دانشی به کار آید. رایانش اجتماعی به معنای کاربرد رایانه‌ها در پشتیبانی از فعالیت‌های جمعی است.

شبکه اجتماعی کارکردهای موثری برای دستیابی به اهدافی نظیر «ارتقای آگاهی موردی» و «هماهنگ شدن الگوی ذهنی» داشته و زیرساختی برای فعالیت‌هایی مانند کانون تفکر، اجتماع یادگیری، اجتماع عمل، استاد و شاگردی و جانشین پروری و … است. شبکه اجتماعی می‌تواند محفلی برای مباحثه و شکل‌دهی به ایده‌ها باشد؛ تا پس از تکمیل در بخش‌های اسناد یا دانش نامه تدوین شوند.

قابلیت‌های شبکه اجتماعی هم افزا

سامانه دانش هم‌افزا تمامی قابلیت‌های متعارف شبکه‌های اجتماعی را داشته و علاوه بر آن فضایی تخصصی‌تر برای فعالیت‌های علمی فراهم می‌کند. به عنوان مثال برخی از شبکه‌های اجتماعی دارای قابلیت «حلقه» و برخی دارای قابلیت «صحه گذاری» هستند؛ هم‌افزا چنین قابلیت‌هایی را به صورت یکپارچه تجمیع کرده و قابلیت‌های برچسب گذاری و نمایه‌‌سازی پیشرفته‌ای دارد.

مهم‌ترین قابلیت‌های شبکه اجتماعی هم‌افزا عبارت‌اند از:

  1. صفحه شخصی: هر یک از کاربران دارای یک صفحه شخصی است. در صفحه شخصی امکان ارائه اطلاعات متنوع از سوابق و علاقه مندی‌ها وجود دارد. این صفحه می‌تواند به عنوان یک کانال ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد.
  2. گروه: هر یک از کاربران می‌توانند گروه‌های جدیدی ایجاد نموده و یا در گروه‌های موجود عضو شوند. افراد عضو گروه و محتوایی که در گروه رد و بدل می‌شود، یکی از بهترین روش‌های آشنایی با افراد برقراری ارتباط است.
  3. نظر: کاربران می‌توانند نظرات خود را درباره یک صفحه یا قسمتی از متن صفحه بیان کرده و به بحث بگذارند؛ همچنین در مورد نظرهای دیگران، اظهارنظر کنند.
  4. پرسش: با ابزار پرسش کاربران می‌توانند درباره یک صفحه یا قسمتی از متن یک صفحه، پرسشی را مطرح نمایند و از سایر کاربران برای یافتن پاسخ آن کمک بگیرید.
  5. بازنشر: کاربران می‌توانند مطلبی که دیگران نوشته‌اند را برای سایر افراد و یا گروه‌ها ارسال کنند؛ به‌ عبارت دیگر، در انتشار بیشتر آن سهیم شوند.
  6. معرفی: با این ابزار یک کاربر می‌تواند یک صفحه یا قسمتی از متن یک صفحه را همراه با توضیحاتی برای سایر افراد ارسال نماید.
  7. معرفی خودکار: نرم‌افزار براساس برچسب‌ها، اشخاص، پرسش‌ها و رویدادهایی که ممکن است در حوزه علایق و تخصص‌های کاربران باشد، به آن‌ها معرفی می‌نماید.
  8. نامه: با ابزار نامه می‌توان نامه داخلی (داخل سامانه) و رایانامه (ایمیل) ارسال نمود.
  9. همکاری: برای عضویت در گروه‌ها، سازمان‌ها و اعلام آمادگی در تولید محتوا، ابزار همکاری پیش‌بینی شده است.
  10. حلقه: برای دسته‌بندی افراد می‌توان آن‌ها را در حلقه‌های مختلفی قرار داد. مهمترین کاربرد حلقه‌ها، تنظیم دسترسی افراد مختلف به مطالب نوشته شده است.
  11. دعوت: با استفاده از این ابزار می‌توان زمان و مکان جلسه‌ای حضوری یا غیرحضوری را به اطلاع دیگران رساند.
  12. دنبال: با دنبال کردن یک صفحه، رویدادهای مربوط به آن (مانند ویرایش شدن، مطرح شدن سؤال، ایده و…) در دیوار کاربر (در صفحه شخصی) درج می‌شود.

قابلیت‌های شبکه اجتماعی در تمامی بخش‌های سامانه دانش هم‌افزا قابل استفاده هستند. به عنوان مثال می‌توان صفحاتی از دانشنامه را دنبال کرد؛ در حالی که دانشنامه بزرگی مانند ویکی پدیا چنین قابلیتی را ندارد.

همچنین تمامی صفحات (قوانین، دانشنامه، دوره‌های آموزشی و …) دارای زبانه بحث بوده که فضای مناسبی برای پرسش و پاسخ و تبادل نظر درباره موضوع صفحه فراهم می‌کنند.