فهرست
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

هم افزا چه کمکی به من می‌کند؟

هم افزا یک سامانه مدیریتی با تمرکز بر دانش و زمان است. شما می‌توانید برخی کارهای خود را در هم‌افزا انجام داده و همچنین از محتواهای موجود در این سامانه استفاده نمایید. بستر نرم‌افزاری هم‌افزا شامل نسخه‌های وب، دسکتاپ و موبایل است و زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی مناسبی را برای شما فراهم می‌کند.

یکی از سامانه‌های تحت وب هم‌افزا، سامانه عمومی هم‌افزا است؛ در این سامانه شما می‌توانید خود را معرفی کنید؛ افراد بیشتری را بهتر بشناسید؛ کتابخانه‌ای تخصصی برای خود و استفاده دیگران ایجاد کنید؛ گروه‌های تخصصی شکل‌دهید، از اطلاعات یکپارچه موجود بهره ببرید و ...

هم افزا برای کسانی است که می‌خواهند در یک فضای علمی با یکدیگر در ارتباط باشند و به‌هنگام بمانند؛ فضای علمی، محدود به فضای دانشگاهی نیست، همه انسان‌ها در هر سطح علمی و در هر قشری که باشند، نیاز به فضای علمی دارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کاربردهای هم‌افزا این صفحه‌ها را ببینید:

من کجای هم‌افزا هستم؟ اینجا کجاست؟

هم افزا ترکیبی از رسانه‌ها، ابزارها و محتواهای متنوع و متعددی است. ترکیب این قابلیت‌های متعدد در یک سامانه، امکانات فوق العاده‌ای فراهم می‌کند اما ممکن است در اوایل پیچیده و تو در تو به نظر برسد!

برای اینکه راه خود را بیابید، به دو چیز نیاز دارید: یکی کسب اطلاع درباره قابلیت‌ها و دومی آگاهی از موقعیت صفحه‌ای که در آن قرار دارید.

  • برای دریافت اطلاعات درباره قابلیت‌ها و صفحه‌ای که در آن قرار دارید روی آیکن راهنمای اینجا کلیک کنید، تا راهنمای همان جا نمایش داده شود.
  • برای آگاهی از موقعیت یک صفحه و ارتباط آن با سایر صفحات دریچه ناوبری و کلیدواژه‌ها پایین صفحه را ببینید:
    • دریچه ناوبری ارتباط بین موضوعات را نشان می‌دهد؛ اگر صفحه‌ای با سایر صفحات مرتبط شده باشد، در پایین آن صفحه دریچه ناوبری نمایش داده می‌شود، در این دریچه پیوند صفحات هم سطح، بالادستی و یا پایین دستی درج شده است.
    • کلیدواژه‌ها (برچسب‌ها) برای طبقه‌بندی محتواها به کار می‌روند؛ کلیدواژه‌هایی که در پایین صفحه قرار دارند، نشان دهنده این هستند که آن صفحه در چه رده‌ای قرار دارد. با کلیک کردن بر روی کلیدواژه‌های درج شده در پایین صفحه، ستون کلیدواژه‌ها باز شده و تمامی صفحاتی که در آن رده قرار دارند نمایش داده می‌شود.

تفاوت دریچه ناوبری و درگاه چیست؟

دریچه‌ها و درگاه‌ها روش‌هایی برای ناوبری هستند اما رویکردهای متفاوتی دارند: دریچه ناوبری که در پایین صفحات درج می‌شوند موقعیت یک صفحه را نسبت به سایر صفحات نشان می‌دهد، اما درگاه خود یک صفحه مستقل است که دربردارنده پیوند صفحاتی است که موضوع مشترکی دارند.

من چه مجوزهایی دارم؟

کاربران سامانه هم‌افزا در 3 دسته قرار می‌گیرند:

  1. بازدید کننده: کاربرانی که عضو نیستند یا با نام کاربری وارد نشده‌اند. این کاربران امکان مشاهده صفحات همگانی را دارند. ابزارهایی که نیاز به ثبت اطلاعات کاربر ندارند (مانند چاپ، بارگیری و ...) نیز فعال هستند.
  2. ثبت نام شده: کاربرانی که عضو هستند و با نام کاربری وارد شده‌اند. اکثر ابزارها (مانند یادداشت، علامت گذاری، دنبال کردن و ... ) برای این دسته از کاربران قابل استفاده است. مثلا این کاربران اجازه ایجاد و ویرایش صفحات شخصی را دارند، می‌توانند گروه‌های جدیدی ایجاد کرد و عضو گروه‌های موجود شوند و ...
  3. مدیران: کاربرانی که مجوزهای خاص برای ایجاد، ویرایش، تنظیم و ارزیابی صفحات رسمی، طراحی فرایندها و ... را دارند.

اگر شما عضو سامانه نباشد، در دسته اول قرار می‌گیرید. با عضویت در سامانه که رایگان بوده و وقت کمی از شما می‌گیرد، از ابزارها و دسترسی‌های بسیار بیشتری برخوردار خواهید بود و در دسته 2 قرار می‌گیرید. دسته 3 ویژه کاربرانی است که آمادگی‌ها و تخصص‌های لازم را کسب کرده و درخواست دسترسی بیشتری دارند.

چگونه دیدگاه‌ها و نظراتم را منتشر کنم؟

چندین روش برای انتشار نظرات و تجربیات پیش‌بینی شده که از این قرارند:

  1. ایجاد صفحات شخصی و بازنشر آن ها
  2. پاسخ به پرسش‌های کاربران. با عضویت در گروه‌ها و دنبال کردن صفحات مورد نظرتان، پرسش‌ها در دیوار شما درج می‌شود که می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.
  3. اظهار نظر، بیان ایده و طرح مسائل درباره موضوعات از طریق زبانه بحث صفحات و ایجاد گروه ها

برای نظم دهی به دانش و کاهش مطالب پراکنده، تا حد امکان تلاش کنید که مطالب موجود را اصلاح و تکمیل کنید، برای این کار نظرات اصلاحی خود را در زبانه بحث صفحات مربوطه بنویسید؛ اما اگر مبحث جدیدی باید مطرح شود، یک صفحه جدید ایجاد نمایید.

چگونه صفحه‌هایی را که ایجاد کرده ام پیدا کنم؟

از همه روش‌های ناوبری (مانند کلیدواژه‌ها و جستجو) می‌توانید برای دسترسی به صفحات مورد نظر استفاده کنید، اما برای صفحاتی که خودتان ایجاد کرده‌‌اید، روش دیگری هم وجود دارد:

  1. به میزکار خود (در صفحه کاربری خودتان) بروید.
  2. روی قسمت صفحه‌ها کلیک کنید.
  3. روی گزینه ایجاد شده ها کلیک کنید.

روش‌های ناوبری که برای یافتن صفحه مورد نظر قابل استفاده است، عبارتند از:

  1. در صفحه مورد نظر روی آیکن فهرست ابزارهای صفحه (در زیر عنوان صفحه) کلیک کنید.> بر روی آیکون چوب الف کلیک کنید > صفحه مورد نظر در فهرست چوب‌های الف (در ستون چوب‌های الف) درج می‌شود> در مراجعه‌های بعدی از ستون چوب‌های الف که آیکن آن در نوار ناوبری قرار دارد استفاده نمایید.
  2. بر روی آیکن کلیدواژه‌ها در نوار ناوبری کلیک کنید. > کلیدواژه‌های صفحه مورد نظر خود را وارد نموده بر روی کلید «بیاب» کلیک کنید.> از بین یافته‌ها، صفحه مورد نظر خود را پیدا کنید.
  3. بر روی آیکن جستجو در نوار ناوبری کلیک کنید. > واژه‌های مرتبط با صفحه مورد نظر خود را وارد نموده بر روی کلید «بیاب» کلیک کنید.> از بین یافته‌ها، صفحه مورد نظر خود را پیدا کنید.

چگونه از رویدادهای سامانه با خبر شوم؟

رویدادهای سامانه به‌ روش‌های مختلفی اطلاع‌رسانی می‌شوند:

  • صفحات جدید: برخی از درگاه‌ها دارای یک قسمت با عنوان تازه‌ها یا جدیدها هستند که شامل فهرست صفحات جدید است.
  • خبرها: برای اطلاع از خبرهای سامانه، «زبانه مطالب ;کانال مدیر سامانه» را ببینید؛ البته شما به‌ طور خودکار عضو این کانال شده و مطالب این کانال در دیوار صفحه کاربری شما درج می‌شود.
  • رویدادهای مرتبط با شما: آخرین (5 تا) رویدادهای مربوط به شما در دیوار خودتان درج می‌شود. همچنین در میزکار صفحه کاربری خودتان، رویدادهای مرتبط با شما (مانند وظایف، پیام‌ها، خریدها و ...) به تفکیک قابل مشاهده هستند.

آیا هم‌افزا چیزی بیش از یک نرم‌افزار است؟

هم افزا سامانه‌ای یکپارچه برای مدیریت علم (دانش) و زمان است، یکی از قسمت‌های این سامانه، نرم‌افزار هم‌افزا است که از آن به عنوان زیرساخت اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌شود.

تفاوت هم‌افزا با ویکی پدیا چیست؟

ویکی پدیا یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتوای آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و مقالات آن می‌تواند توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، ویرایش شود. هم‌افزا علاوه بر محتوا، زیرساخت‌هایی برای فعالیت‌های دانشی و مدیریت زمان فراهم می‌کند.

برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو سامانه عبارت‌اند از:

  1. هم افزا به تازگی راه اندازی شده و محتوای آن به تدریج در حال کامل شدن است در حالی ویکی پدیا دربردارنده محتواهای بسیار زیادی است.
  2. هم افزا علاوه بر دانشنامه دارای زیرسامانه‌های دیگری مانند شبکه اجتماعی، پایش، پژوهش و ... است و ابزارهای بسیار بیشتری نسبت به ویکی پدیا دارد.
  3. در ویکی پدیا ارائه تحقیق دست اول ممنوع است و باید تنها بر اساس منابع منتشر شده مطالب نقل شوند ولی در هم‌افزا امکان تعریف یک پروژه تحقیقاتی و ارائه نتایج آن وجود دارد.

تفاوت هم‌افزا با پایگاه اسناد چیست؟

پایگاه‌های اسناد (مقالات، پایان نامه‌ها، کتابخانه و ...) به گردآوری اسناد مختلف و طبقه‌بندی آن‌ها می‌پردازند؛ اما یکپارچگی محتوای اسناد مورد توجه نیست. در هم‌افزا زیرسامانه‌ای برای گردآوری اسناد پیش‌بینی شده و به این لحاظ شبیه یک پایگاه اسناد است اما سه تمایز مهم با پایگاه‌های اسناد دارد:

  1. یکپارچی در نما، ابزارها و حساب کاربری: کاربران در محیطی یکپارچه (در دانشنامه، اسناد، شبکه اجتماعی، آموزش و ...) قرار می‌گیرند و لازم نیست با سامانه‌های متعددی کار کنند.
  2. اسناد با ساختار تقسیم‌بندی یکسان با سایر بخش‌ها مرتب می‌شوند؛ بدین ترتیب به خوبی در کنار هم رده هایشان قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در بخش دانشنامه تمامی اسناد مرتبط با یک موضوع، قابل مشاهده هستند.
  3. اطلاعات یک سند با اطلاعاتی که در سایر بخش‌ها وجود دارد پیوند می‌خورد. به عنوان مثال اگر کتابی توسط فردی پسنده شده باشد، خوانده شده باشد، تصمیمی برای خواندن آن وجود داشته باشد، در دوره‌ای آموزشی تدریس شده باشد و ... در صفحه آن سند این اطلاعات نمایش داده شده و قابل ردگیری هستند.
  4. بسیاری از قابلیت‌های هم‌افزا مانند «دنبال کردن و تبادل نظر بین کاربران» برای اسناد نیز قابل استفاده هستند.

تفاوت هم‌افزا با وبلاگ‌ها چیست؟

وبلاگ‌ها معمولاً به صورت فردی و گاهی نیز گروهی اداره می‌شوند. کارکرد اصلی وبلاگ‌ها معمولاً بیان افکار، نظرات، اخبار و ... بوده و از آن به عنوان یک دفترچه ثبت افکار آنلاین استفاده می‌شود. در هم‌افزا افراد می‌توانند برای ثبت افراد خود صفحات شخصی ایجاد نمایند و علاوه بر این از قابلیت‌های شبکه اجتماعی نیز برخوردار هستند.

چگونه می‌توانم درمورد هم‌افزا اظهار نظر کنم؟

اگر مایلید درباره سامانه هم‌افزا (از پارادایم هم‌افزا گرفته تا نرم‌افزار) اظهار نظر کنید، وارد زبانه بحث صفحه «درگاه هم افزا» شوید و مباحث خود را مطرح کنید. البته بهتر است مباحث خود را بسته به موضوع در زبانه بحث یکی از صفحاتی که در این درگاه درج شده‌اند، بیان کنید.

اگر ایده‌هایی برای بهبود نرم‌افزار و یا محتواها به ذهنتان خطور می‌کند، وارد گروه ایده پردازی درباره هم‌افزا شوید و در آن جا نظرات خود را به بحث بگذارید.

چگونه می‌توانم به گسترش هم‌افزا کمک کنم؟

در زمینه‌های متعددی می‌توانید همکاری داشته باشید؛ برخی از موارد همکاری عبارتند از:

  • گروه‌هایی که با علاقمندی‌ها و یا توانمندی‌های شما همسو هستند را بیابید؛ آن‌ها را دنبال کنید یا عضوشان شوید؛
  • گروه‌هایی تشکیل دهید و از دیگران بخواهید عضو شوند؛
  • آن‌هایی که عضو هم‌افزا نیستند را به عضویت دعوت کنید؛
  • به تازه واردها برای آشنایی و فعالیت در هم‌افزا کمک کنید؛
  • نظرات و ایده‌های خود درباره هم‌افزا را با ما در میان بگذارید؛
  • و ...

با پسندیدن و دنبال کردن صفحات، نظر دادن، پاسخ دادن به پرسش‌ها و ... اطلاعاتی فراهم می‌شود که برای سایر کاربران مفید است. برای توضیح بیشتر «روش‌های انجام کارها» را مرور کنید.

اگر مایلید همکاری سازمان‌یافته‌ای با هم‌افزا داشته باشید، با مدیر سامانه تماس بگیرید.


اگر پرسش‌های مورد نظر شما در اینجا مطرح نشده‌اند، در زبانه بحث همین صفحه سؤال خود را بپرسید.