موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

نرم افزار دسک تاپ هم‌افزا، محیطی کاملاً شخصی برای انجام فعالیت‌های علمی شما فراهم می‌آورد؛ همچنین با اتصال نرم‌افزار دسک تاپ به سامانه‌های تحت وب هم‌افزا،امکان تبادل اطلاعات و انجام فعالیت‌های گروهی و سازمانی با سایر اعضای سپهر هم‌افزا برقرار می‌شود.

قابلیت‌های نسخه دسک تاپ

مهم‌ترین قابلیت‌های نسخه دسک تاپ عبارتند از: مدیریت اطلاعات، فعالیت به صورت آفلاین، مرور صفحات وب هم افزا

مدیریت اطلاعات

قابلیت‌های مدیریت اطلاعات در نسخه دسک تاپ عبارتند از:

  1. مدیریت فایل‌ها: با استفاده از نسخه دسک تاپ می‌توانید فایل‌ها خود را بهتر مدیریت کنید، زیرا می‌توانید از قابلیت‌هایی مانند بازیابی فایل‌ها براساس برچسب‌ها استفاده نمایید که روشی بسیار کاراتر از پوشه‌بندی فایل‌ها است.
  2. ساماندهی یکپارچه اطلاعات موجود در وب و رایانه شخصی: شما می‌توانید از برچسب‌های یکسانی برای دسته‌بندی فایل‌ها و صفحاتی که درون رایانه و یا سرورهای هم‌افزا وجود دارند، استفاده نمایید. بدین ترتیب ضرورتی ندارد که اطلاعات محرمانه خود را بر روی سرورهای مشترک قرار دهید؛ همچنین عدم دسترسی برای بارگذاری فایل و ایجاد صفحه در وب، مانعی برای شما ایجاد نمی‌کند.
  3. مدیریت یادداشت ها
  4. مدیریت وظایف

فعالیت آفلاین

انجام انواع فعالیت‌ها مانند مطالعه یا تدوین محتوا به صورت آفلاین در مواردی قابلیت‌های تحت وب کافی نیست، سرعت شبکه پایین بوده یا دسترسی (مثلا به اینترنت) وجود ندارد. در نسخه دسک تاپ امکان‌پذیر است. البته می‌توان در هنگام اتصال به شبکه، اطلاعات را همگام نمود.

مشاهده صفحات وب هم افزا

در نسخه دسک تاپ امکان باز کردن صفحات سامانه‌های تحت وب هم‌افزا بدون استفاده از مرورگر وب وجود دارد و قابلیت‌های ویژه‌ای نیز با استفاده از نسخه دسک تاپ فراهم می‌شود.

مثال: ابزار بارگیری صفحه در مرورگر وب، تنها امکان ذخیره آن صفحه به صورت ورد یا پی دی اف را در رایانه فراهم می‌کند، اما ابزار بارگیری در نسخه دسک تاپ امکان ذخیره یک صفحه و همچنین صفحات مرتبط با آن را به صورت اچ تی ام ال نیز فراهم می‌کند که بدین ترتیب می‌توان صفحات بارگیری شده را به صورت آفلاین مطالعه نمود.

چیدمان صفحات

چیدمان صفحات در نسخه دسک تاپ شبیه به نسخه وب است. در تصویر زیر، صفحه شخصی کاربر در حالی که قسمت میزکار کاربر باز است، نشان داده شده است.

در نسخه دسک تاپ نیز مانند مرورگرهای وب می‌توان چندین صفحه را به‌ طور همزمان باز نمود؛ هر صفحه درون یک زبانه در نوار بالا قرار گیرد. در تصویر بالا چهار صفحه (ایمان مقدم صفاری، پروژه پایش، چارچوب پروژه و شاخص عملکرد) باز شده و اولین صفحه فعال است.

اولین بار که نرم‌افزار نسخه دسک تاپ اجرا می‌شود، به‌ طور پیش فرض قسمت فایل‌ها در میزکار باز شده و فایل‌های دسک تاپ رایانه شما (محتوای پوشه دسکتاپ) نمایش داده می‌شود.

میزکار

یکی از مهم‌ترین صفحات نسخه دسک تاپ، زبانه میزکار شخصی است که متناظر با زبانه میزکار شخصی در نسخه وب است. قسمت‌های میزکار که در ستون سمت راست صفحه قرار دارند، عبارتند از وظایف، تقویم، تماس، محتوا، حساب کاربری.

محتوا

قسمت محتوا در میزکار، امکان مدیریت صفحات، روابط بین صفحات، مطالب، فایل‌ها، یادداشت‌ها و علامت گذاری‌ها، فرم‌ها و برچسب‌ها را فراهم می‌کند.

فایل ها

فایل‌های درون رایانه و یا فایل‌های روی وب، در قسمت فایل‌ها (در میز کار) نمایش داده شده و قابل مدیریت هستند. این قسمت، قابلیت‌های اصلی مدیریت فایل ویندور (که مبتنی بر پوشه‌ها است) را دارار بوده و علاوه بر آن امکان مدیریت فایل‌ها با استفاده از برچسب‌ها را نیز دارد.

با کلیک کردن روی قسمت فایل‌ها، فهرست پوشه‌ها یا برچسب‌ها در همان ستون و فهرست فایل‌های مربوط به پوشه یا برچسب انتخاب شده، در قسمت اصلی میزکار نمایش داده می‌شود.

امکانات قسمت فایل‌ها برای مشاهده فهرست فایل‌ها عبارتند از:

  • دسته‌بندی: بر اساس پوشه‌ها و بر چسب ها
  • نما: سطری، بلوکی ساده، بلوکی با برچسب‌ها، پیش نمایش محتوا، پیش نمایش مشخصه ها
  • مرتب‌‌سازی و گروه بندی: بر اساس نام، اندازه، تاریخ، نوع، برچسب

در تصویر زیر، فهرست فایل‌های درون پوشه «صنعت، معدن و تجارت» به صورت بلوکی نمایش داده شده است. فایل «حسابداری صنعتی» انتخاب شده که برای ویرایش مشخصات آن می‌توان از ابزارهای بالای صفحه استفاده کرد.

در تصویر زیر، فهرست فایل‌هایی که برچسب «آشنایی با هم افزا» به آن‌ها خورده نمایش داده شده و همه برچسب‌های هر فایل نیز در کنار آن درج شده است.

با کلیک‌های موس در صفحه فایل‌ها کارهای مختلفی می‌توان انجام داد:

  • با یک بار کلیک روی فایل یا پوشه، در حالت انتخاب قرار می‌گیرد و ابزارهای نوار عنوان، برای آن فعال می‌شود.
  • با دوبار کلیک کردن روی هر فایل، آن فایل با نرم‌افزار نصب شده در سیستم عامل باز می‌شود.
  • با کلیک راست روی یک فایل، همان فهرست ویندوز باز می‌شود و دو گزینه «باز کردن در هم افزا» (برای فایل‌های که در هم‌افزا قابل باز کردن هستند) و «برچسب» به آن اضافه شده است.
  • با کلیک راست روی یک پوشه، همان فهرست ویندوز باز می‌شود و گزینه «تبدیل پوشه به برچسب» به آن اضافه شده است.

نکته‌ها:

  • گزینه افزودن برچسب به یک فایل در چند جا قرار دارد: فهرست راست کلیک روی نام فایل، ابزارهای برچسب در نوار عنوان در هنگامی که فایل انتخاب شده است.
  • می‌توان به قسمتی از محتوای فایل‌های صوتی و تصویری، در صفحه پخش آن‌ها برچسب زد.

اتصال به سپهر هم افزا

نرم افزار دسکتاپ، بدون اتصال به وب قابل استفاده بوده و می‌توان از قابلیت‌های آن برای مواردی مانند مدیریت فایل‌ها و یادداشت‌ها استفاده نمود. علاوه بر این امکان اتصال به وب نیز وجود دارد. برای اتصال به سامانه‌های وب مبتنی بر هم‌افزا به این ترتیب عمل کنید:

  1. به اینترنت متصل شوید.
  2. روی آیکن سپهر هم‌افزا (در سمت راست نوار بالای نرم‌افزار) کلیک کنید،> فهرست سامانه‌های تحت وب هم‌افزا که شما می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، نشان داده می‌شود.
  3. از این فهرست یک یا چند سامانه را انتخاب کنید. > اتصال شما با این سامانه‌ها بر قرار می‌شود.

اگر یکی از سامانه‌های تحت وب نیاز به نام کاربری و رمز داشته باشد، برای نمایش آن در فهرست اتصال، باید نام کاربری و رمز خود را وارد نرم‌افزار دسکتاب کرده باشید. برای ورود نام کاربری و رمز روی آیکن کاربر در سمت راست نوار ناوبری کلیکی نمایید.

با برقراری اتصال تبادل اطلاعات بین نرم‌افزار دسکتاپ و سامانه‌های تحت وب برای ناوبری و بارگذاری در موارد زیر برقرار می‌شود.

ناوبری:

  1. فهرست درگاه‌ها، برچسب‌ها، و چوب‌های الف همه سامانه‌ها در نرم‌افزار دسکتاپ درج می‌شوند.
  2. جستجو عنوان یا شماره صفحه در نوار ناوبری در همه سامانه‌ها انجام می‌شود.
  3. جستجوی واژه‌ها در همه سامانه‌ها انجام می‌شود.

بارگذاری: هنگام ایجاد صفحات، فرم‌ها، فرایندها و یا سایر موارد، گزینه بارگیری در وب (برای مواردی که کاربر دسترسی لازم را دارد) نمایش داده می‌شود.

همگام سازی

همگام‌‌سازی پوشه‌ها با برچسب ها

با اجرای نرم‌افزار هم‌افزا در رایانه، تمامی فایل‌های درون رایانه با همان پوشه‌بندی انجام شده در ویندوز در قسمت فایل‌های میزکار قابل مشاهده است.

با استفاده از برچسب‌ها دسته‌بندی و بازیابی فایل‌ها بهبود خواهد یافت. علاوه بر این که می‌توان به هر فایل برچسب‌های مورد نظر را اختصاص داد، امکان ایجاد خودکار برچسب‌ها متناظر با نام پوشه‌ها با استفاده از ابزار همگام‌‌سازی وجود دارد.

با همگام‌‌سازی به تمامی فایل‌هایی که درون یک پوشه قرار دارند، برچسبی با همان عنوان پوشه زده می‌شود؛ همچنین اگر پوشه‌ای درون پوشه دیگری باشد، این ارتباط سلسله‌مراتبی بین برچسب‌ها نیز برقرار می‌شود. پس از همگام‌‌سازی می‌توان برچسب‌های متناظر ایجاد شده را ویرایش یا حذف نمود؛ به عنوان مثال می‌توان نام برچسب‌ها را تغییر داد، چند برچسب را در یک برچسب ادغام کرد، روابط بین برچسب‌ها را تغییر داد و ...

همگام‌‌سازی اطلاعات رایانه با وب