موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

مطابق چشم انداز 1404، ایران باید الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام بوده و مردم آن برخوردار از سلامت، رفاه، تأمین اجتماعى، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، به دور از فقر، فساد و تبعیض باشند. نقش بخش صنعت، معدن و تجارت در دستیابی به این چشم انداز چیست؟ صنعت، معدن و تجارت، اکنون کجاست و به کجا باید برسد؟ برای پاسخ به این پرسش ها «پروژه طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت ایران» از اسفند 1390 آغاز و در مهر 1392 متوقف شد.

«برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت» شامل یک برنامه در سطح کلان، 14 برنامه عمومی، 62 برنامه زنجیره تأمین و 31 استان بوده که برخی از آن ها کامل شده اند.

برنامه سطح کلان

برای ترکیب و تجمیع برنامه های بخش های مختلف، برنامه ای در سطح کلان تدوین شده است، محتوای برنامه سطح کلان به این شرح است:

زیربرنامه ها به تفکیک عمومی، زنجیره ای و جغرافیایی تعریف شده اند.

زیربرنامه های عمومی

زیربرنامه های عمومی شامل 14 برنامه هستند که کامل نشده اند. محتوای این برنامه ها (که البته ناقص هستند) در این صفحات ارائه شده اند:

زیربرنامه های زنجیره های تأمین

زیربرنامه های زنجیره های تامین شامل 62 برنامه هستند. برنامه های کامل شده (که در قالب کتاب نیز منتشر شده اند) عبارتند از:

محتوای همه برنامه های زنجره تامین (که به جز سه برنامه کامل شده، ناقص هستند) در این صفحات ارائه شده اند:

  1. فراورده های کانی غیر فلزی: سیمان، سنگ های ساختمانی، کاشی، مصالح پرکننده، شیشه
  2. فلزات: فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی
  3. فراورده های غذایی: لبنیات، غلات و حبوبات، شیرین کننده ها، شیرینی و شکلات، نوشیدنی ها، روغن های خوراکی، میوه ها و سبزیجات، گوشت و فراورده های پروتئینی
  4. فراورده های شیمیایی: فراورده های پتروشیمی، لاستیک و پلاستیک، محصولات بهداشتی، عطر و آرایشی، رنگ، تایر
  5. فراورده های نساجی: نخ و پارچه، پوشاک، کیف و کفش، چرم، کفپوش ها
  6. فراورده های سلولزی: کاغذ، چوب
  7. تجهیزات حمل ونقل: خودرو، تجهیزات دریایی، تجهیزات هوایی، تجهیزات ریلی، دوچرخه و موتورسیکلت
  8. تجهیزات و ماشین آلات: تجهیرات روتاری، تجهیزات صنعتی، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات راه سازی و ساختمانی، ماشین ابزار، سازه های فلزی و مخازن، تجهیزات بسته بندی
  9. تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی: تجهیزات مخابراتی، الکترونیک نوری، تجهیزات کنترل صنعتی و اندازه گیری، تجهیزات الکتریکی
  10. فناوری اطلاعات و ارتباطات
  11. انرژی
  12. فراورده ها و تجهیزات بهداشتی و درمانی: دارو، فراورده های بهداشتی، عطر و آرایشی، تجهیزات پزشکی الکتریکی و الکترونیکی
  13. تجهیزات و محتوای آموزشی و سرگرمی
  14. لوازم خانگی و اداری: مبلمان، لوازم خانگی و اداری الکتریکی و الکترونیکی

پروژه های جانبی

علاوه بر طراحی 77 برنامه، دو پژوهش که نقش زیرساختی داشته اند نیز انجام شده است، که عبارتند از:

سازماندهی

پس از طراحی اهداف و راهبردها، تقسیم کار بین عوامل باید مشخص شوند تا مسولیت های اجرای برنامه مشخص شود. سازماندهی اجرای برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در سطح کلان و برخی زنجیره ها طراحی شده که در صفحات زیر ارائه شده اند:

پایش

شاخص ها، نقاط عطف فرایند مدیریت و حلقه وصل «طراحی برنامه» و «اجرا» می باشند. برخی از شاخص های بخش صنعت، معدن و تجارت که در این پروژه طراحی شده اند، عبارتند از:

قوانین و مقررات

برای اجرایی شدن یک برنامه، علاوه بر تعیین مأموریت ها و اختیارات عوامل، مفاد برنامه نیز باید با ادبیات حقوقی تنظیم و تصویب شود تا رسمیت لازم را داشته باشد. به همین منظور، محتوای برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت به صورت چندین قانون، آیین نامه و دستورالعمل تنظیم شده است.

قوانین و مقرراتی که برای رسمیت این برنامه راهبردی باید تدوین و تصویب شوند، عبارتند از:


الف. لایحه قانون جامع صنعت، معدن و تجارت؛

ب. اصلاح قوانین مرتبط (قانون کار، مالیات و ...)؛

ج. آیین نامه ها برای تصویب هیات وزیران:

  1. آیین نامه صنعت، معدن و تجارت؛
  2. آیین نامه زنجیره تأمین فراورده های غذایی؛
  3. آیین نامه زنجیره تأمین تجهیزات حمل ونقل؛
  4. آیین نامه زنجیره تأمین تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی؛
  5. آیین نامه فناوری؛
  6. آیین نامه بازار برق؛
  7. آیین نامه تجارت خارجی.

د. دستورالعمل ها برای تصویب در وزارت صنعت، معدن و تجارت:

  1. دستورالعمل برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت؛
  2. دستورالعمل برنامه راهبردی زنجیره تأمین فراورده های غذایی؛
  3. دستورالعمل برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات حمل ونقل
  4. دستورالعمل برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی؛
  5. دستورالعمل سرمایه گذاری؛
  6. دستورالعمل نظام توزیع و تنظیم بازار؛
  7. دستورالعمل پایش.

بررسی تطبیقی

با بررسی تطبیقی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت با سایر اسناد، امکان استفاده از دستاوردهای سایر اسناد فراهم شده و همچنین ارزیابی این برنامه تسهیل می شود. در مواردی که سند مورد بررسی، یک سند رسمی بالادستی باشد، با بررسی تطبیقی، هم راستایی برنامه با تصمیمات رسمی و رعایت مفاد آن ها مشخص می شود.

برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در سطح کلان با این اسناد مقایسه شده است:

  1. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - بررسی تطبیقی؛
  2. چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  3. سیاست های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی - بررسی تطبیقی؛
  4. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  5. استراتژی توسعه صنعتی کشور (1382) - بررسی تطبیقی؛
  6. چشم انداز اقتصاد ترکیه در سال 2032 - بررسی تطبیقی؛
  7. راهبرد صنعتی ترکیه، به سوی عضویت در اتحادیه اروپا (2014-2011) - بررسی تطبیقی؛
  8. ارزیابی مخاطره های جهانی 2013 - بررسی تطبیقی؛
  9. ایجاد تاب آوری ملی در برابر مخاطره های جهانی - بررسی تطبیقی؛
  10. بحران های اقتصادی - بررسی تطبیقی.

برنامه راهبردی زنجیره تأمین فراورده های غذایی با این اسناد مقایسه شده است:

  1. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - بررسی تطبیقی؛
  2. چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  3. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  4. بررسی تطبیقی با راه حل های پیشنهادی صاحب نظران؛
  5. بررسی تطبیقی با صنعت غذایی ترکیه؛
  6. برنامه ملی غذای استرالیا - بررسی تطبیقی؛
  7. راهبردهای کشورهای مختلف در زنجیره تأمین فراورده های غذایی - بررسی تطبیقی با راهبردهای کشورهای منتخب؛

برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات حمل ونقل با این اسناد مقایسه شده است:

  1. چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  2. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  3. سیاست های کلی نظام در حمل ونقل - بررسی تطبیقی؛
  4. قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت - بررسی تطبیقی؛
  5. سامانه تنظیم مقررات خودرو برای رقابت پذیری (کارس - کمیسیون اروپا) - بررسی تطبیقی؛
  6. سند جامع توسعه هوافضای کشور - بررسی تطبیقی؛
  7. رقابت پذیری صنعت هوافضای اتحادیه اروپا با تمرکز بر صنعت هواپیمایی - بررسی تطبیقی؛
  8. فراز برای صعود؛ چشم اندازی راهبردی برای صنعت هوا و فضای بریتانیا - بررسی تطبیقی؛
  9. راهبرد توسعه صنعت تجهیزات ریلی و نقشه راه آماده سازی صنعت تأمین تجهیزات ریلی استرالیا برای چالش ها و رشد - بررسی تطبیقی؛
  10. مطالعه ای در مورد رقابت پذیری صنعت کشتی سازی اروپا - بررسی تطبیقی؛
  11. صنعت موتورسیکلت انگلستان (تولید، سیاست عمومی، تولید و رشد) - بررسی تطبیقی؛
  12. قابلیت رقابت پذیری اقتصاد خرد خوشه دوچرخه تایوان - بررسی تطبیقی.
  13. برنامه راهبردی خودرو هند - بررسی تطبیقی

برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی با این اسناد مقایسه شده است:

  1. چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  2. سیاست کلی نظام در امور امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات - بررسی تطبیقی؛
  3. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  4. استراتژی توسعه صنعتی کشور (1382) - بررسی تطبیقی؛
  5. توسعه ی صنعتی تایوان (2012 - 2020) - بررسی تطبیقی؛
  6. برنامه ی سوم کلان صنعتی مالزی (2006-2020) - بررسی تطبیقی؛
  7. سیاست ملی هند در صنایع الکترونیکی - بررسی تطبیقی.

کتاب ها

برنامه هایسطح کلان، فراورده های غذایی، تجهیزات حمل ونقل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی کامل شده و به صورت کتاب منتشر شده اند. متن و فایل پی دی اف این کتاب ها در صفحات زیر آورده شده است:

این کتاب ها علاوه بر برنامه (محدوده، وضعیت، اهداف و راهبردها)؛ شامل مباحث سازماندهی، روش و یافته های پژوهش، بررسی های تطبیقی، چکیده برنامه و پرسش های متداول نیز هستند.

پروژه طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت

«پروژه طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت» در سال 1390 آغاز شد و در سال 1392 متوقف شد. متأسفانه با متوقف شدن پروژه «طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت»، بسیاری از محتواهای تولید شده، نیمه تمام ماند و تنها 4 جلد از 31 جلد مستندات این پروژه به چاپ رسید.

در این پروژه 100 کارشناس فعالیت داشته اند و با حدود 600 نفر مصاحبه و یا نظر خواهی شده است. گزا رش های طراحی و اجرای برنامه ها و افراد مشارکت کننده عبارتند از:

صنعت و معدن و تجارت درگاه همه موارد