موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

تنظیم محتوا با هدف برای ذخیره سازی و یا انتشار اطلاعات انجام می شود. مولفه های اصلی در تنظیم محتوا عبارتند از: مخاطب، ژانر، سناریو، قالب،

این چارچوب شامل نکات کلی تنظیم محتوا است. جزییات بیشتر برای تنظیم محتوا در چارچوب های خاص تر (مانند چارچوب توصیف دوره آموزشی، چارچوب توصیف الگو، چارچوب توصیف شاخص) بیان شده است.

مخاطب

ژانر

سناریو

محتوای خوب با مطالبی مقدماتی آغاز می شوند و سپس اطلاعات را در ساختاری روشن ارائه می دهند و در انتهای آن ها پیوست هایی چون فهرست منابع و جستارهای وابسته آورده می شود.

قالب

متن، تصویر، صوت، فیلم، اسلاید

از چند قالب برای یک محتوا، به عنوان مکمل یکدیگر می توان استفاده کرد.

متن

سبک نگارش

آیین نگارش

ارجاع دهی

تصویر

صوت

فیلم

اسلاید

نمایش اسلاید یکی از روش های انتقال اطلاعات است که در سخنرانی، جلسه و دوره های آموزشی استفاده می شود. مهم ترین وِیژگی اسلاید، خلاصه سازی اطلاعات و برجسته کردن نکات مهم است.

رایج تریم خطاها در ساخت اسلاید عبارتند از:

  • تراکم بیش از حد نوشته در اسلاید ها
  • استفاده از رنگ های نامناسب یا کنتراست پایین برای متن
  • سناریوی نامناسب
  • بی توجهی به اصول متقاعدسازی
  • استفاده از تصاویر نامرتبط، تکراری و کلیشه ای

پرکاربرد ترین نرم افزارهای ساخت اسلاید عبارتند از: پاورپوینت، کی نوت 1، نرم افزار ارائه ی گوگل، پرزی 2

انواع محتواها

محتواها را به دو دسته کلی می توان تقسیم بندی کرد:

  1. اسناد: در این رویکرد هر واحد محتوا را یک سند جداگانه محسوب شده و در هم افزا یک صفحه برای هر سند ایجاد می شود که و محتوای آن سند را در آن صفحه (درون صفحه یا به عنوان فایل پیوست) قرار می گیرد.
  2. دانشنامه: در این رویکرد محتواهای موجود به واحدهای (مدخل های) متعددی تفکیک کرده و محتوای هر مدخل درون یک صفحه نوشته می شود.

مثال: فرض کنید مستندات طراحی کارت بازرگانی، شامل 16 جلد بوده و هر جلد حدود 500 صفحه داشته باشد. با رویکرد سامانه اسناد، هر جلد یک سند حساب شده بنابراین 16 صفحه در هم افزا ایجاد کرده و محتوای هر سند را داخل یک صفحه می گذاریم. با رویکرد دانشنامه ای این 8000 صفحه، به 100 موضوع تقسیم می شود، برای هر موضوعی یک صفحه برای درج محتوای آن موضوع ایجاد می شود. البته با روش هایی مانند پودمان می توان این صفحات را برای ملاحظه کل یک جلد، کنار یکدیگر قرار داد و یا از درگاه ها استفاده نمود.

مثال: زیرسامانه «نگهداری، تعمیرات و خدمات پس از فروش» معمولا ترکیبی از دانشنامه، سامانه اشتراک دانش، سامانه پایش و ... است. در دانشنامه ای که به این منظور طراح

دانشنامه و پایگاه اسناد شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند:

  1. دانشنامه بازنمایی «جامع»، «نقشه گونه» و «یکپارچه» اطلاعات درباره یک موضوع گسترده است.
  2. اسناد مجموعه ای از سندهایی است که هر کدام به طور مستقل تهیه شده و معمولا محتوای آن ها و شیوه نگارش انها با یکدیگر متفاوت است.

تقسیم بندی محتوا

تقسیم بندی محتوا، قفسه بندی انبار اطلاعات است. محتواها باید متناسب با نیازها و با توجه به ارتباط بین آن ها از یکدیگر تفکیک شده و با یکدیگر مرتبط شوند.

انواع صفحات

هر صفحه شامل اطلاعات موجود در مورد موضوع آن صفحه است. به طور مثال در صفحه ای که عنوان آن دستگاه CNC است، اطلاعاتی راجع به این دستگاه در آن صفحه درج می شود. در ایجاد یک صفحه، باید به نوع آن صفحه دقت کرد. به طور مثال باید هنگام ایجاد صفحه مربوط به دستگاه CNC باید در قسمت فیلد مربوط به «نوع صفحه»، گزینه «دستگاه» را انتخاب کرد.

باید توجه داشت که هر سازمان ممکن است در حدود 20 نوع صفحه داشته باشد و در قالب این 20 صفحه هزاران صفحه می تواند ایجاد شود. به طور مثال صفحه از نوع «دستگاه» شامل همه دستگاه های موجود در سازمان باشد. این بدین معنی است که برای هر دستگاه یک صفحه مجزا از نوع «دستگاه» ایجاد می شود که نام صفحه همان نام دستگاه است.

روابط بین صفحات

روابط بین صفحات همان روابط بین محتوای آن ها است. با برقراری روابط بین صفحات (از طریق تنظیمات صفحه)، پیوند صفحات مرتبط در دریچه ناوبری (در پایین صفحاتی که به یکدیگر مرتبط شده اند) داده می شود.

روابط بین صفحات با دو معیار تعریف می شود:

  • ارتباط های مفهومی و علت و معلولی بین صفحات
  • دسترسی به پیوندهای مرتبط با یک صفحه برای کاربران

رابطه ای که بین صفحات است، ممکن است از نوع رابطه تراگذار هم باشد. به این معنی که رابطه 3 علاوه بر روابط 1 و 2 نیز وجود داشته باشد.

مثال: در تصویر زیر، تفکیک موضوعات در یک شرکت که خدمان آزمون قعطات را انجام می دهد، نشان داده شده است.

روابط بین صفحات شامل موارد زیر نیست:

  • روابط بین صفحات، روابط سازمانی نیست. در ساختار سازمانی روابط نشان داده شده غالبا از نوع سطح بندی است (به طور مثال حسابداری زیر مجموعه معاونت مالی است.) در حالیکه در روابط بین صفحات منظور صرفا ارتباط است و هیچ سطحی را نشان نمی دهد.
  • روابط بین صفحات، فرایند انجام امور نیست.

درگاه ها

برای موضوع هایی که صفحه هایی زیادی برای آن ها وجود دارد یا از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، یک درگاه ایجاد می شود. درگاه ها و محتواهای آن ها در این قسمت بیان می شوند. درگاه هایی که باید در نوار ناوبری درج شوند نیز باید مشخص شوند.

محتواهایی که معمولا در درگاه ارائه می شوند، در چارچوب درگاه بیان شده است.

برخی از درگاه ها برای همه سامانه ها موضوعیت دارد؛ این درگاه ها عبارتند از: دانشنامه، اسناد، شبکه اجتماعی، راهنما و ... این درگاه ها نیز متناسب با هر مورد طراحی می شوند. سایر درگاه ها بر اساس نیاز سازمان توسط مدیر سامانه تعریف می گردد.

مراحل آماده سازی سامانه محتوا

مراحل آماده سازی سامانه محتوا عبارت اند از:

  1. طراحی انواع موضوعات و معماری محتوا: این کار بر اساس چارچوب تنظیم محتوا می شود.
  2. آماده سازی اسناد
    • دسته بندی انواع اسناد موجود، ایجاد موضوعات و تعریف: تمامی اسنادی که باید وارد سامانه شوند، شناسایی شده و دسته بندی می شوند. برای بسیاری از انواع اسناد مانند کتاب، مقاله و صورت جلسه، نوع صفحه مناسب در هم افزا تعریف شده اند. اگر برای دسته ای از اسناد نوع صفحه مناسب وجود ندارد، می توان نوع صفحه جدیدی ایجاد نمود.
    • ایجاد فایل مشخصات و محتوای اسناد: اگر تعداد اسناد زیاد باشد، ورود تک تک آن ها از طریق ابزار «صفحه جدید» بسیار زمان بر است. بنابراین بهتر است فایلی از اسناد موجود در قالب اکسل، اکسس یا سایر فرمت ها تهیه شده و اطلاعات یکباره وارد پایگاه داده هم افزا شوند. برای این کار، «فایل نمونه فراداده اسناد» را دریافت نمایید؛ در این فایل برای هر نوع موضوع یک برگه (شیت) ایجاد شده است. در شیت اول این فایل، راهنمای ورود اطلاعات نوشته شده است.
  3. آماده سازی محتوای دانشنامه
    • تعریف مدخل ها: محتوای دانشنامه به مدخل های (سرفصل های) متعددی تقسیم شده و در هر مدخل محتوای مرتبط با آن نوشته می شود. مدخل های مناسب دانشنامه بستگی به مخاطبان داشته و بر اساس «چارچوب مرزبندی موضوعات» تعریف می شود. برای هر مدخل یک صفحه در هم افزا ایجاد می شود.
    • طراحی چارچوب ها: برای هر دسته از مدخل ها که شبیه یکدیگر هستند، یک چارچوب تنظیم محتوا باید تهیه شود تا راهنمای نویسندگان مدخل ها بوده و دستاوردهای آن ها را یکدست کند. طراحی چارچوب براساس «چارچوب طراحی چارچوب» انجام می شود.
    • تقسیم کار بین عوامل و طراحی فرایند: اگر لازم باشد محتوای هر صفحه پس از نگارش، بررسی و تأیید شود، فرایندی برای این کار طراحی می شود تا گردش کار آماده سازی محتوا قابل مدیریت باشد.
    • تولید و یا تنظیم محتوا: اگر محتوایی وجود نداشته باشد، تدوین محتوا براساس چارچوب ها آغاز می شود. اگر محتواهایی وجود داشته باشند لازم است متناسب با مدخل های تعریف شده تقسیم بندی و در صورت لزوم بازنویسی شوند.
  4. طراحی کلیدواژه ها: اگر تعداد اسناد و یا مدخل های دانشنامه زیاد باشند، برای ذخیره سازی و بازیابی اسناد، لازم است کلیدواژه های تخصصی طراحی شوند. طراحی کلیدواژه ها بر اساس «چارچوب طراحی اصطلاح نامه» انجام می شود.
  5. نمایه سازی و برقراری روابط بین صفحات: هر یک از اسناد و مدخل های دانشنامه باید با استفاده از کلیدواژه های طراحی شده نمایه سازی شده و روابط بین آنها (از طریق پنجره تنظیمات) برقرار شود.
  6. پیکره بندی نرم افزار: با ایجاد نوع موضوعات (در صورت لزوم) و درگاه ها (برای دسته بندی و سهولت دسترسی به اسناد و صفحات دانشنامه) پیکره بندی سامانه محتوا انجام می شود.

در فایل فراداده اسناد، فیلدی برای درج کلیدواژه ها پیش بینی شده است. بنابراین اگر کلیدواژه های اسناد در این فایل وارد شده باشد، با بارگذاری فایل، نمایه سازی نیز به طور خودکار انجام می شود. در غیر این صورت باید صفحه ایجاد شده برای هر سند را باز کرد و در پنجره تنظیمات کلیدواژه های مرتبط را وارد نمود.


↑ [1] Keynote
↑ [2] Prezi
چارچوب