موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

مراحل ساخت فیلم مستند عبارتند از: تعیین محدوده، گردآوری اطلاعات

تعیین محدوده

محدوده فیلم با تعیین موضوع و کارکرد مشخص می‌شود. کارکرد فیلم، همان انگیزه شما برای ساخت فیلم است

پس از مشخص شدن موضوع به قالب و ایده ساخت می‌پردازیم، یعنی شما تعیین می‌کنید که با توجه به نوع محتوا اعم از مقاله، آموزشی، توصیفی، خبری، مصاحبه، تحلیلی و ... به چه صورت در فیلم ارائه گردد.

مثال: برای توصیف نحوه کار توربین بخار انیمیشنی ساخته می‌شود که در آن توربین بخار برش مقطعی خورده و در حال گردش است و به‌ طور همزمان روای در توضیحات لازم را ارائه می‌دهد.

گردآوری اطلاعات

پایه و مبنای فیلم مستند اطلاعات معتبر و موثق است، تحقیق و پژوهش یا جمع‌آوری اطلاعات یکی از مهمترین فرایندهای ساخت فیلم مستند به‌ شمار می‌رود.

تهیه فهرست محتوا

پس از جمع‌آوری اطلاعات، محتوا را تنظیم کرده و عناصر مورد نیاز برای ساخت فیلم را دسته‌بندی می‌کنیم.

مثال: عناصر مورد نیاز برای ساخت فیلمی در مورد نحوه کار توربین بخار:

1_ فیلم برداری از توربین در محل

2_ مصاحبه با کارشناسان مربوطه

3_ تهیه متن گزارش

4_ ساخت انیمیشن از برش مقطعی

5_ ساخت یا انتخاب موسیقی مناسب

تهیه دکوپاژ

دکوپاژ، محتوایی است که پیش از آغاز فیلم برداری و به‌ منظور درک ضرباهنگ فیلم و توالی نماها، تنظیم می‌شود.

عناصری که در صفحات به نسبت نیاز و نوع کار در صفحات دکوپاژ قرار می‌گیرند عبارتند از: تصمیم‌گیری در مورد محل استقرار دوربین در صحنه، نوع نورپردازی، اندازه تصویر، زاویه دوربین، نوع حرکت دوربین، تعداد تصاویری که برای نمایش یک موقعیت لازم است، نوع اتصال نماها به یکدیگر، هر صدایی که قرار است در صحنه شنیده شود (هر صدایی غیر از دیالوگ‌ها) و باقی جزییاتی است که به تصویری شدن فیلم نامه (سناریو) مربوط می‌شود و ...

تهیه دکوپاژ نیمی از وظیفه کارگردان را شامل می‌شود، کارگردان فیلم ممکن است هنگامی که به مرحله فیلم برداری می‌رسند برخی از جزییاتی را که قبلاً تعیین کرده بودند با توجه به شرایط تغییر دهند، ولی معمولاً بر اساس فیلم نامه دکوپاژ شده‌ای که خود تهیه کرده‌اند پیش می‌روند. برخی از فیلم سازان نیز به دکوپاژ کردن فیلم نامه پیش از فیلم برداری اعتقاد ندارند و معتقدند در هنگام فیلم برداری است که کارگردان می‌فهمد فیلم نامه‌ای که در دست دارد باید چگونه ساخته شود، که معمولا روش اول مرسوم‌تر و کاربردی‌تر است، و علاوه بر این که پیش درآمدی از محصول نهایی به سازندگان می‌دهد راهنمایی بسیار کارامد برای دیگر عوامل دست اندر کار تهیه فیلم مربوطه است، مخصوصا زمانی که تعداد افراد درگیر تهیه فیلم زیاد باشد یا عواملی که ممکن است از راه دور و به صورت مکاتبه‌ای از طریق اینترنت همکاری نمایند، همچنین امکان ویرایش پیش از اجرا را فراهم می‌کند که از ویرایش در حین اجرا بسیار کم هزینه‌تر و معقول‌تر است.

نمایی از دو نمونه برگه دکوپاژ (shooting screen) و (story bord)

دکوپاژ در فیلم‌های مستند

دکوپاژ در فیلم‌های غیر داستانی (مانند فیلم‌های مستند و آموزشی) تا حد زیادی با فیلم‌های داستانی متفاوت است، عمدتا فیلم‌های مستند از لحاظ نحوه ساخت به دو دسته تقسیم می‌شوند: غیر خطی، خطی

فیلم‌های غیر خطی؛ روایتگر با گرایش رئالیستی

این گونه فیلم‌ها با یک سناریوی کلی و بدون جزییات و حتی گاها بدون سناریو ساخته می‌شوند، رخداد‌ها تا حد زیادی غیر قابل پیش‌بینی و سازندگان بیشتر بر شکار نماها و تدوین و نتیجه گیری تمرکز می‌کنند.

مثال: مستند‌هایی که از مستقیما از حیات وحش یا جنگ‌ها تهیه می‌شوند.

خطی

این گونه فیلم‌ها معمولا سناریوی کاملی دارند و سازندگان بر اجزا، رویدادها و محیط کنترل بیشتری دارند.

مثال: همچون بازسازی وقایع تاریخی، یا تشریح و آموزش نحوه کار یک وسیله.

بسته به سوژه و تکنیک فیلمبرداری یا فیلم سازی،سناریوی فیلم مورد نظر ممکن است نیازمند پرداخت به جزییات و تهیه صحنه‌های متعددی باشد، اگر سوژه فیلم مورد نظر قابل پیشبینی باشد، لازم است که سه مورد در فیلم پوشش داده شوند:

  • اکشن
  • مصاحبه
  • بی رول B-roll))

مثال: سوژه در مورد رستورانی است که عده‌ای به آن دستبرد زده و صاحب رستوران را به شدت مضروب کرده‌اند، در ابتدا باید سناریویی قبل از شروع فیلم برداری محیط و مصاحبه با افراد تهیه شود.

صفحات برداشت و صفحات ویرایش در دکوپاژ فیلم‌های مستند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، این صفحات شامل چهار ستون هستند: شات، تصویر(در صورت نبودن تصویر می‌توان آن را توصیف کرد)، زمان، صدا

صفحه برداشت

شات تصویر زمان صدا
1 شاهد حادثه_ نمای نزدیک 00:00:05 صدای محیط_ صدای مصاحبه
2 شاهد حادثه و مصاحبه کننده_ نمای دور 00:00:07 صدای محیط_ صدای مصاحبه
3 صحنه‌ی بازسازی شده حمله مهاجمین و ضرب و شتم صاحب رستوران 00:00:10 صدای راوی از ماجرای مربوطه

در قسمت شات شماره نماهای مختلف قرار می‌گیرد، هر نما شامل دوربین در زاویه‌ای خاص می‌شود. در قسمت تصویر شما می‌توانید تصویر یا شمایلی از نما را همراه با توضیحات قرار دهید، توجه داشته باشید که توالی وقایع در هر قسمت به همان ترتیبی که نوشته شده اجرا خواهد شد، در قسمت زمان شما می‌توانید برآورد تقریبی زمان نما را قرار دهید، و در قسمت آخر نیز صدا قرار می‌گیرد.

بعد از اتمام فیلم برداری براساس اطلاعات بدست آمده لازم است تا تغییراتی ایجاد شود، که این تغییرات در صفحات ویرایش درج می‌شود:

صفحه ویرایش

شات تصویر زمان صدا
1 شاهد حادثه_ نمای نزدیک 00:00:05 صدای محیط_ مصاحبه: "امروز صبح بود که داشتم برای خرید از این محل رد می‌شدم..."
2 شاهد حادثه و مصاحبه کننده_ نمای دور 00:00:07 صدای محیط_ مصاحبه:

" که دیدم چند نفر به‌ طور ناگهانی وارد محل کار ایشون شدند."

3 صاحب رستوران در حال قدم زدن 00:00:03 صدای محیط_ قدم زدن صاحب رستوران
4 در‌های رستوران باز می‌شوند 00:00:04 صدای محیط_ درها باز می‌شوند
5 صحنه‌ی بازسازی شده حمله مهاجمین و ضرب و شتم صاحب رستوران 00:00:10 صدای محیط(داد زدن و درگیری)-­

راوی: " آن‌ها بدون هیچ دلیلی به‌ طور ناگهانی وارد محل کار او شدند و به محض دیدن صاحب رستوران او را به باد کتک گرفتند..."

جدول دکوپاژ می‌تواند شامل شش قسمت: شات، تصویر(توضیحات)، تصویر(عکس)، زمان، صدا(پس زمینه)، صدا(نریشن یا دیالوگ)

1_شات 2_ تصویر

(توضیحات)

3_ تصویر

(عکس)

4_زمان 5_صدا

(پس زمینه)

6_صدا

(نریشن)

1 مقدمه‌ای درباره چیدمان

00:00:10 موسیقی شماره 12 به نام خدا و با سلام،

{بعد از دو ثانیه مکس}

در این قسمت به چیدمان محتوا در هم‌افزا می‌پردازیم.

در این جدول بخش‌های تصویر و صدا را به دو قسمت تقسیم شده است تا در بخش تصویر علاوه بر توضیحات مربوطه در نما بتوان تصویر احتمالی را در نظر داشت، و در بخش صدا بخشی برای نریشن(روایت فیلم) اضافه شده است، که در فیلم‌های آموزشی بسیار پرکاربرد و مهم است.

اگر خواستید که نکته‌ای را لابلای ستون نریشن قرار دهید که قرار نیست خوانده شود آن نکته را داخل آکولاد یا کروشه قرار دهید.

مثال: «به نام خدا و با سلام، {بعد از دو ثانیه مکس} در این قسمت به چیدمان محتوا در هم‌افزا می‌پردازیم.»

چارچوب