موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

طرح کسب و کار1 دربردارنده مطالعات مربوط به یک کسب و کار است.

در این سند ابتدا جایگاه طرح کسب و کار (نسبت به سایر موضوعات) بیان شده و سپس مراحل طراحی طرح کسب و کار بیان می‌شود. در ادامه نحوه تدوین گزارش طرح کسب و کار (تنظیم محتوای حاصل از مطالعه) بیان شده و در پایان، فهرستی از خطاهای احتمالی در طراحی طرح کسب و کار بیان می‌شود.

مراحل طراحی طرح کسب و کار عبارت است از: تعریف مأموریت، سازو کارها، سازماندهی، پایش و برنامه عملیاتی

جایگاه طرح کسب و کار

طرح کسب و کار با مطالعه امکان‌سنجی، برنامه راهبردی و طرح سازمان ارتباط دارد:

  • طرح کسب کار: پس از پذیرش امکان‌پذیر بودن طرح (عرضه یک محصول یا ایجاد یک سامانه) طرح کسب و کار تنظیم می‌شود.

طرح کسب و کار برای طراح، مجری و سرمایه گذار مفید است:

  1. تدوین طرح کسب و کار باعث می‌شود طراح درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند. این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، کمک خواهد کرد. به‌ عبارت دیگر، تدوین طرح کسب و کار ابزاری برای افزایش دقت و کاهش مخاطره‌ها است.
  2. طرح کسب و کار در بردارنده شاخص‌هایی است که معیارهای ارزیابی وضعیت واقعی کسب و کار در حین راه اندازی هستند.
  3. طرح کسب و کار اطلاعات تکمیلی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

تعریف مأموریت ها

محصولات یک کسب و کار، همان مأموریت هایش هستند، بنابرانی هدف از راه اندازی کسب و کار را می‌توان به صورت توصیف محصولات و یا توصیف مأموریت‌ها بیان نمود.

برای توصیف محصول این موارد باید ذکر شوند:

  1. دورنما و روند آتی
  2. تحلیل رقیبان
  3. بخش‌بندی بازار
  4. پیش‌بینی صنعت

در این بخش علاوه بر بیان مأموریت‌ها می‌توان چشم‌انداز کسب و کار را نیز بیان کرد. ضرورت تولید محصولات، در بخش مقدمه آورده می‌شود.

طراحی سازوکارها

فرایند بازاریابی

برای بازاریابی و فروش محصول چنین موضوعاتی باید بررسی و تحلیل شوند: رقبا، مشتریان، قیمت‌گذاری، جلب توجه و اطلاع‌رسانی، کانال‌های توزیع، خدمات پس از فروش

فرایند تولید

فرایند تولید با توصیف و تبیین این موارد مشخص می‌شود:

  1. خط تولید
  2. تجهیزات و ماشین آلات
  3. تأمین‌کنندگان مواد اولیه و تجهیرات

سازماندهی

در بخش سازماندهی، چنین مواردی بیان می‌شوند.

  1. ساختار سازمانی
  2. شریکان یا سهامداران عمده
  3. منابع انسانی

پایش

سازوکار پایش کسب و کار (پس از راه اندازی) در این بخش ارائه می‌شود. در مراحل طراحی طرح کسب و کار، ویرایش اول سازوکار پایش تدوین می‌شود که باید به تدریج کامل شده و در هنگام راه اندازی کسب و کار فعال شود.

برنامه عملیاتی

برنامه عملیاتی راه اندازی کسب و کار شامل فعالیت‌های اصلی و زمان‌بندی ارائه می‌شود.

مستندسازی

محتوای طرح کسب و کار متناسب با مخاطبان به 3 صورت تدوین می‌شود.

  1. گزارش یک صفحه ای
  2. چکیده مدیریتی
  3. گزارش تفصیلی
  4. سند پشتیبان

گزارش یک صفحه‌ای، مولفه‌های مهم طرح کسب و کار را برای جلب توجه تصمیم‌گیران بیان می‌کند. پس از جلب توجه، خلاصه مدیریتی مطالعه می‌شود. محتوای خلاصه مدیریتی باید برای تصمیم‌گیری کفایت کند. گزارش تفصیلی راهنمای عمل افرادی است که می‌خواهند کسب وکار را راه اندازی کنند.

گزارش یک صفحه ای

گزارش یک صفه‌ای شامل اطلاعات مختصر بوده و کارکرد آن انی است که سرمایه گذار به صرف وقت اندک، بتواند ایده اصلی کسب و کار را بفهمد و برای مطالعه چکیده مدیریتی و گزارش تفصیلی تمایل پیدا کند.

چکیده مدیریتی

خلاصه‌ی مدیریتی یا اجرایی 2 شامل نکات اساسی، کلیدی و جاذبه‌های طرح است. خلاصه مدیریتی در زمانی کوتاه مثلا کمتر از 30 دقیقه باید قابل مطالعه یا ارائه باشد. گاهی مناسب است که خلاصه مدیریتی به صورت یک فیلم یا چند اسلاید تهیه شود. گزارش متنی خلاصه مدیریتی باید شامل جملات مختصر و مفید نوشته شده و به خوبی بیان گر فرصت پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری باشد. خلاصه مدیریتی باید به صورت یک متن روان و پیوسته نوشته شود و دارای یک قالب منسجم و یکپارچه باشد.

گزارش تفصیلی

بخش‌های گزارش تفصیلی عبارتند از:

  1. مقدمه
  2. مأموریت ها
  3. فرایندها
  4. سازماندهی
  5. پایش
  6. برنامه عملیاتی
  7. امکان سنجی: مطالعه امکان‌سنجی معمولا قبل از تدوین طرح کسب و کار انجام شده و چکیده‌ای از آن در طرح کسب و کار آورده می‌شود. بخش‌های مطالعه امکان‌سنجی عبارتند از: توصیف محصول، بررسی بازار، بررسی فنی، برآورد دارمد و هزینه، بررسی سودآوری، بررسی تأمین مالی، بررسی حقوقی، بررسی پیامدهای اجتماعی، بررسی مخاطره‌ها. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مطالعه امکان‌سنجی، چارچوب مطالعه امکان‌سنجی را مرور کنید.
  8. ارزیابی تاثیر اجتماعی: امکان عرضه محصول و پیامدهای آن از ابعاد مختلف باید بررسی شود: ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اخلاقی، علمی و فنی، سیاسی، زیست محیطی، امنیتی. برای برخی محصولات ابعاد اخلاقی بسیار مهم هستند و برای برخی بیشتر باید به ابعاد اقتصادی توجه کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مطالعه امکان‌سنجی، چارچوب ارزیابی تاثیر اجتماعی را مرور کنید.
  9. معرفی پیشنهاد دهندگان، مجریان،
  10. پیوست ها
    1. نامه‌ها، گواهی‌ها، مجوزها
    2. داده‌های تحقیق بازار
    3. تفاهم نامه‌ها، قراردادها
    4. فهرست‌های قیمت

خطاها

برخی از خطاهایی که ممکن است در طراحی طرح کسب و کار پیش آیند عبارتند از:

  1. خوش بینی بیش از حد: طرح کسب و کار می‌بایست نگرشی واقع بین از پیش‌بینی‌ها و مقاصد بلندمدت داشته باشد.

↑ [1] Business plan
↑ [2] Executive Summary
چارچوب